Familien Heidsieck
Det første Heidsieck champagnehus blev etableret helt tilbage i 1785, og senere blev familiefirmaet delt op i tre dele og hedder nu Heidsick Monopole, Chales Heidsieck og Piper-Heidsieck.
Allerede i den spæde start havde de gode forbindelser til de kendte og berømte. Stifteren af Heidsieck champagnehus Florens-Louis Heidsieck gik til Marie Antoinette (dronning af Frankrig) for at få hende til at være den første ambassadør for Heidsieck Champagne.
Gennem tiden har Piper-Heidsieck notorisk været gode til at markedsføre sig selv gennem filmstjerner og kendisser. Det var den første champagne på film i 1933 hos Gøg & Gokke i Ørkenens Sønner. Ydermere var datidens mest celebre skuespiller og ikon Marilyn Monroe kendt for altid at vågne op med et glas Piper-Heidsieck ved sin side.
I 2011 overtog EPI group kontrollen med de to champagnehuse, samt flere andre aktiviteter. EPI har interesser i Biondi Santi i Brunello di Montalcino, samt Sogrape i Portugal, udover flere vinhuse i Frankrig.
Piper-Heidsieck Rare er en helt unik champagne, hvor en stor andel af druerne kommer fra Montagne de Reims, hvilket ifølge kældermester Remes Camus, er med til at skabe en ekstraordinær champagne med anderledes intensitet og balance.
Druerne til Piper-Heidsiecks prestige cuvée Rare udvælges fra nogle af de bedste parceller, Piper-Heidsieck har adgang til. Rygraden i 2008 årgangen kommer vanen tro fra Montagne de Reims, hvor druerne i 2008 var ekstra intense og med meget stor mineralitet. Dette balanceres dels af chardonnay fra grand cru-landsbyer i Cote de Blancs, samt pinot noir fra Ambonnay.
Præcis de samme landsbyer som også leverer druer til nogle af verdens mest eftertragtede champagne, nemlig Krug og Salon.
Piper-Heidsieck Rare er siden 2018 blevet markedsført som sit eget brand – ganske ligesom Moët et Chandon har udskilt Dom Pérignon fra deres officielle serie af vine. Dette for at give fuld fokus på alle aspekter, for at løfte niveauet på den alt overskyggende prestige cuvée. I en tid hvor der kommer mere og mere fokus på de bedste champagner på markedet, arbejder producenterne hårdt for hele tiden at levere champagne på et endnu højere niveau.
1976 var første årgang for Piper-Heidsieck Rare, der blev født som et resultat af en fantastisk vækstsæson. Siden er der kun fremstillet Rare i 11 årgange. 1976, 1979, 1985, 1988, 1990, 1998, 1999, 2002, 2006 og nu 2008 – samt i rosé i 2007 & 2008. Til sammenligning er der endnu længere mellem frigivelserne hos Rare end hos ikoniske Salon, der ellers er notorisk ”berygtet” for sjældne frigivelser, og kun når kvaliteten er det ypperste.